top of page
Αναζήτηση
angela avrambou

Δυσγραφία

Πολλοί γονείς και εκπαιδευτικοί παρατηρούν πως πολλά παιδιά παραπονιούνται ότι κουράζονται κατά το γράψιμο, δεν συγκρατούν σωστά το εργαλείο γραφής και δεν μπορούν να ακολουθήσουν τον ρυθμό της τάξης όπως για παράδειγμα στην υπαγόρευση της ορθογραφίας ή για να ολοκληρώσει σε συγκεκριμένο χρόνο μια γραπτή εργασία.

Οι δυσκολίες στη διαδικασία της γραφής μπορεί να έχουν ως αποτέλεσμα την άρνηση του παιδιού στη γραφή, να το ματαιώσουν και να επηρεάσουν σημαντικά την αυτοεκτίμηση του.



ΤΙ ΟΝΟΜΑΖΟΥΜΕ ΓΡΑΦΗ;

Η γραφή είναι η μετατροπή της ηχητικής και γλωσσοκινητικής εικόνας της λέξης σε γραφική εικόνα και δεν είναι ένα προϊόν άσκησης του χεριού ούτε έκφραση των κινήσεών του διότι στον εγκέφαλο γίνεται η τύπωση και από τον εγκέφαλο η εξωτερίκευση.

ΤΙ ΟΝΟΜΑΖΟΥΜΕ ΔΥΣΓΡΑΦΙΑ;

Η δυσγραφία χαρακτηρίζεται από <<ελλειματική επεξεργασία στην μετατροπή των ακουστικών και οπτικών ερεθισμάτων σε κινητική συμπεριφορά, από δυσκολία του ατόμου να παράγει αναγνώσιμη γραφή με το χέρι και μια γενική ασυνέπεια αναγνωστικού επιπέδου και γραφής.


Πώς μπορούμε να διακρίνουμε εάν το παιδί παρουσιάζει δυσκολία στην γραφή ;

  • Τα γράμματά του δεν είναι ευανάγνωστα

  • Δεν διατηρεί σωστή απόσταση μεταξύ των λέξεων

  • Η λαβή που συγκρατεί το εργαλείο λαβής είναι μη λειτουργική

  • Σφίγγει ή συγκρατεί το εργαλείο γραφής πολύ χαλαρά

  • Κάνει πολύ αχνά γράμματα

  • Κάνει πολύ έντονα γράμματα με αποτέλεσμα να σχίζει το χαρτί

  • Δεν έχει επαρκή κινητικότητα δακτύλων και η γραφή του προέρχεται είτε από την κίνηση του ώμου είτε από την κίνηση του καρπού

  • Κακή στάση σώματος όταν κάθεται στην καρέκλα

  • Δεν ακολουθεί την γραμμή του τετραδίου κατά την γραφή και περνάει γράφοντας έξω από τα περιθώρια

Η διαδικασία της γραφής για να αυτοματοποιηθεί εξαρτάται από πολλές και διαφορετικές δεξιότητες , που συμβάλουν στην ανάπτυξη της. Μερικοί από τους παράγοντες που είναι αναγκαίοι για την ανάπτυξη της γραφής είναι:

  • Ο έλεγχος της θέσης και της στάσης σώματος. Το παιδί πρέπει να έχει την ικανότητα να στηρίζει το σώμα του πριν αρχίσει την εκμάθηση της γραφής.

  • Η λεπτή κινητικότητα. Να μπορεί να χρησιμοποιεί μολύβι, γόμα, ξύστρα, χάρακα αλλά και απλά καθημερινά αντικείμενα για την κάλυψη των δραστηριοτήτων καθημερινής ζωής όπως μαχαιροπίρουνα, κουμπώματα, κορδόνια κλπ.

  • Η σύλληψη του μολυβιού, η οποία μπορεί να βελτιωθεί ή να γίνουν κάποιες προσαρμογές όπως ειδικά βοηθήματα ή να γίνει χρήση διαφορετικών τύπων μολυβιού μέχρι να βρεθεί το κατάλληλο και πιο άνετο για το παιδί.

  • Η κιναισθητική αντίληψη, δηλαδή η αίσθηση της θέσης και της κίνησης των μελών του σώματος χωρίς την παρεμβολή της όρασης.

  • Οπτική αντίληψη. Το παιδί δηλαδή να είναι σε θέση να διακρίνει σχήματα, να κάνει διάκριση μορφής από φόντο, να αναγνωρίζει το ίδιο γράμμα ανεξαρτήτως τη μορφή που εμφανίζεται κάθε φορά, να οργανώνεται στο χώρο και να προσανατολίζεται στο χαρτί.

  • Οπτική μνήμη, ώστε να κάνει ανάκληση των σχημάτων.

Η αξιολόγηση για την δυσγραφία γίνεται από εργοθεραπευτή και ειδικό παιδαγωγό.


Τι αξιολογεί ο εργοθεραπευτής στην δυσγραφία;

  • Στάση σώματος κατά την γραφή

  • Αισθητηριακές δυσκολίες που σχετίζονται με την γραφή

  • Επαρκή κινητικότητα δακτύλων

  • Φορά γραμμάτων

  • Οπτικοχωρικές δυσκολίες

  • Λεπτή κινητικότητα

  • Οπτικοκινητικό συντονισμό

  • Προσανατολισμό στο χαρτί

  • Εργαζόμενη μνήμη

  • Ταχύτητα κατά την γραφή


Στέλλα Τσολιάκου - Εργοθεραπεύτρια


49 Προβολές0 Σχόλια

Σχόλια


bottom of page